Over 'Onklare taal'

'Onklare taal' is de verzamelnaam van diverse tekstprojecten van mijn hand. Dit is de poëzieafdeling daarvan. Hier kan je zowel de laatste nieuwe gedichten als ook een selectie van oudere gedichten vinden. De weg een beetje kwijt? Deze link brengt je terug naar de homepage van 'Onklare taal'.

Overigens kan je hier gratis mijn poëziebundels downloaden in PDF-formaat: 'Epicentrum' (2012), 'Synaeresis' (2012), 'Subductie' (2013), 'Enceladus' (2015), 'Volterra' (2017), 'De snelheid van de duisternis' (2019) en 'Indiscrete wiskunde' (2021). Behalve 'Synaeresis', dat één verhalend gedicht is in twee delen, bevatten de anderen telkens een 30-tal geredigeerde en zorgvuldig geselecteerde gedichten, met duiding en een nieuwe indeling. In 2020 verscheen mijn debuutroman 'Fragmentariërs'. In 2023 bracht ik de opvolger 'Constellatie' uit.

woensdag 24 augustus 2011

Opa schrijft over robots

Auteur: Isaac Asimov
Titel: Robot Visions
Taal: Engels
Categorie: fictie, essays, bloemlezing
Jaar van eerste uitgave: 1988
Hoe kwam de tekst in mijn bezit: gekregen van mijn vriendin
Synopsis: Een bundeling kortverhalen van sf-grootmeester Asimov, aangevul met enkele essays. De bundel bevat ondermeer zijn bekende ‘Bicentennial Man’, een paar verhalen waarin zijn vaak gebruikte robopsychologe Susan Calvin voorkomt, en ook één van zijn dedectieveverhalen met zijn klassieke duo Elijah Baley, een mens, en R. Daneel Olivaw, een robot.
Geef me een positronisch brein, want: Ondanks de decennia en de soms verouderde voorspellingen, hebben veel van Asimovs kortverhalen niks ingeboet aan vertelkracht en logica. Soms zie je zijn pointe al aankomen, maar meestal niet. Asimov verstond de kunst van met een vrij beperkt talent een maximaal rendement te halen.
Verbied alle robots, want: In zijn essays durft Asimov wel eens in herhaling vallen, waardoor hij eerder als een echte oude man dan een vriendelijke opa voorkomt. Ook zijn voorspellingen omtrent het toen nog embryonale internet zijn aandoenlijk naïef en op bepaalde manieren erg raak, maar weinig onderbouwd.
Aanbevolen voor: Wie normaal geen sf leest en wars staat tegenover het genre, of wie graag opnieuw kennis maakt met een oude, haast ambachtelijke meester in de vertelkunst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten