Over 'Onklare taal'

'Onklare taal' is de verzamelnaam van diverse tekstprojecten van mijn hand. Dit is de poëzieafdeling daarvan. Hier kan je zowel de laatste nieuwe gedichten als ook een selectie van oudere gedichten vinden. De weg een beetje kwijt? Deze link brengt je terug naar de homepage van 'Onklare taal'.

Overigens kan je hier gratis mijn poëziebundels downloaden in PDF-formaat: 'Epicentrum' (2012), 'Synaeresis' (2012), 'Subductie' (2013), 'Enceladus' (2015), 'Volterra' (2017), 'De snelheid van de duisternis' (2019) en 'Indiscrete wiskunde' (2021). Behalve 'Synaeresis', dat één verhalend gedicht is in twee delen, bevatten de anderen telkens een 30-tal geredigeerde en zorgvuldig geselecteerde gedichten, met duiding en een nieuwe indeling. In 2020 verscheen mijn debuutroman 'Fragmentariërs'. In 2023 bracht ik de opvolger 'Constellatie' uit.

donderdag 23 november 2017

Drinken met vreemden op de trein

Auteur: Venedikt Erofeev
Titel: Moscow to the End of the Line
Taal: Engels (vertaald uit het Russisch)
Categorie: Fictie
Jaar van eerste uitgave: 1973
Hoe kwam de tekst in mijn bezit: Geleend van een vriend
Synopsis: Erofeev neemt de trein vanuit Moskou op weg naar een vriendinnetje. En hij drinkt.
Aanrader, want: 'Moscow' is een vlot boek dat zowel hoge als lage cultuur vermengt in één klotsend, gistend vat. De combinatie van humor, tragedie en fantasie maakt dit een verhaal dat altijd vooruit blijft gaan, ook al is de omgeving van een trein zelf er ook niet vreemd aan. Ondanks de toenemende dronkenschap van Erofeev weet je als lezer altijd heel goed waar iedereen is en wie iedereen is - en dat is niet steeds een gegeven in Russische literatuur.
Afrader, want: Al van in het begin voel je aan je botten dat dit verhaal niet erg fijn gaat eindigen. Zijn semi-religieuze visioenen konden me ook niet zo boeien.
Aanbevolen voor: Iemand die eens een andere Sovjet-Rus wil buiten de eeuwige Solzhenitsyn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten